Algemene Voorwaarden VDL Dakspecialisten
E-mail: info@vdldakspecialisten.nl
Website: www.vdldakspecialisten.nl
Artikel 1 – Definities
- VDL Dakspecialisten: VDL Dakspecialisten, gevestigd te Rijnzathe 6, 3454 PV, Utrecht, KvK-nummer 81103476.
- Klant: degene met wie VDL Dakspecialisten een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: VDL Dakspecialisten en Klant samen.
- Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens VDL Dakspecialisten.
- VDL Dakspecialisten en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- VDL Dakspecialisten en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes
- Aanbiedingen en offertes van VDL Dakspecialisten zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
- Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
- Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
- Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij VDL Dakspecialisten en de Klant dit schriftelijk afspreken.
- VDL Dakspecialisten behoudt zich het recht voor om de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten of te annuleren als de aanbetaling niet tijdig wordt voldaan.
- Een overeenkomst komt tot stand op het moment dat de klant een offerte schriftelijk of mondeling aanvaardt, of wanneer VDL Dakspecialisten met de uitvoering van de werkzaamheden is begonnen.
Artikel 4 – Aanvaarding
- Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag VDL Dakspecialisten de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
- Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt VDL Dakspecialisten slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.
Artikel 5 – Prijzen
- VDL Dakspecialisten hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- VDL Dakspecialisten mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- VDL Dakspecialisten en de Klant spreken voor een dienstverlening een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
- VDL Dakspecialisten mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
- VDL Dakspecialisten moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- VDL Dakspecialisten mag de prijzen jaarlijks aanpassen.
- VDL Dakspecialisten zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
- Een consument mag de overeenkomst met VDL Dakspecialisten opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.
Artikel 6 – Betalingen en betalingstermijn
- VDL Dakspecialisten mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
- De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
- De betalingstermijnen die VDL Dakspecialisten hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat VDL Dakspecialisten aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
- VDL Dakspecialisten mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 7 – Gevolgen te late betaling
- Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag VDL Dakspecialisten de wettelijke rente per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan VDL Dakspecialisten.
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag VDL Dakspecialisten zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van VDL Dakspecialisten op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door VDL Dakspecialisten, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 8 – Herroepingsrecht
- Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
- de dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft
- het een spoedreparatie betreft
- het weddenschappen of loterijen betreft
- de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
- het een dienst betreft die met instemming van de Klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de Klant uitdrukkelijk heeft verklaard van zijn herroepingsrecht af te zien
- De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
- zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
- zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
- De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@vdldakspecialisten.nl, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van VDL Dakspecialisten, www.dakrenovatierosmalen.nl.
- Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
- de dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft
- het een spoedreparatie betreft
- het weddenschappen en/of loterijen betreft
- de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
- het een dienst betreft die met instemming van de Klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de Klant uitdrukkelijk heeft verklaard van zijn herroepingsrecht af te zien
- De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
- zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
- zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
- De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@vdldakspecialisten.nl, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van VDL Dakspecialisten, www.dakrenovatierosmalen.nl.
Artikel 9 – Vergoeding van bezorgkosten
- Heeft de consument op tijd van zijn herroepingsrecht gebruik gemaakt en op tijd de volledige bestelling aan VDL Dakspecialisten teruggestuurd, dan zal VDL Dakspecialisten eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen.
- De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van VDL Dakspecialisten voor zover de volledige bestelling wordt geretourneerd.
Artikel 10 – Opschortingsrecht
- Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 11 – Retentierecht
- VDL Dakspecialisten kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van VDL Dakspecialisten heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan VDL Dakspecialisten.
- VDL Dakspecialisten is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 12 – Verrekening
- Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan VDL Dakspecialisten te verrekenen met een vordering op VDL Dakspecialisten.
Artikel 13 – Verzekering
- De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
- geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
- zaken van VDL Dakspecialisten die bij de Klant aanwezig zijn
- zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
- De Klant geeft op eerste verzoek van VDL Dakspecialisten de polis van deze verzekeringen ter inzage.
- De Klant moet op eigen kosten een CAR-verzekering afsluiten, tenzij anders is afgesproken.
- De Klant kan geen aanspraak maken op vergoeding van schade die anders door deze verzekering zou worden gedekt, tenzij anders is afgesproken.
Artikel 14 – Garantie
- Wanneer de Klant en VDL Dakspecialisten een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor VDL Dakspecialisten enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
- De garantie komt te vervallen indien blijkt dat Opdrachtgever niet de adviezen van VDL Dakspecialisten heeft opgevolgd of de gebruiksaanwijzing niet heeft nageleefd.
- VDL Dakspecialisten verleent een garantie van 10 jaar op de uitgevoerde werkzaamheden, mits de klant alle betalingsverplichtingen is nagekomen.
- De garantie is niet van toepassing op schade veroorzaakt door:
- Normale slijtage;
- Onjuist of oneigenlijk gebruik door de klant;
- Onderhoud of reparaties uitgevoerd door derden zonder schriftelijke toestemming van VDL Dakspecialisten;
- Extreme weersomstandigheden of overmachtssituaties.
Artikel 15 – Uitvoering van de overeenkomst
- VDL Dakspecialisten voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
- VDL Dakspecialisten mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
- De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
- De Klant moet ervoor zorgen dat VDL Dakspecialisten op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Zorgt de Klant er niet voor dat VDL Dakspecialisten tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.
Artikel 16 – Informatieverstrekking door de Klant
- De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan VDL Dakspecialisten.
- De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert VDL Dakspecialisten de betreffende bescheiden.
- Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door VDL Dakspecialisten redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel 17 – Geheimhouding
- De Klant houdt iedere informatie, in welke vorm dan ook, die hij van VDL Dakspecialisten ontvangt geheim.
- Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende VDL Dakspecialisten waarvan de Klant weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan VDL Dakspecialisten schade kan berokkenen.
- De Klant neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie in lid 1 en 2 geheimhoudt.
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
- die al openbaar was voordat de Klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de Klant
- die door de Klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop daarvan.
Artikel 18 – Boetebeding
- Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan VDL Dakspecialisten voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
- Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 1.000.
- Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 5.000
- Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
- De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.
- VDL Dakspecialisten mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.
Artikel 19 – Vrijwaring
- De Klant vrijwaart VDL Dakspecialisten tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door VDL Dakspecialisten geleverde producten en/of diensten.
Artikel 20 – Klachten
- De Klant moet een door VDL Dakspecialisten geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant VDL Dakspecialisten daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
- Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming VDL Dakspecialisten hiervan op de hoogte stellen.
- De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat VDL Dakspecialisten hierop gepast kan reageren.
- De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en VDL Dakspecialisten.
- Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat VDL Dakspecialisten andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 21 – Ingebrekestelling
- De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan VDL Dakspecialisten.
- De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling VDL Dakspecialisten ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 22 – Aansprakelijkheid Klant
- Wanneer VDL Dakspecialisten een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 23 – Aansprakelijkheid VDL Dakspecialisten
- VDL Dakspecialisten is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Wanneer VDL Dakspecialisten aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- VDL Dakspecialisten is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer VDL Dakspecialisten aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto?s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 24 – Vervaltermijn
- Elk recht van de Klant op schadevergoeding van VDL Dakspecialisten vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 25 – Ontbinding
- De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer VDL Dakspecialisten toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen door VDL Dakspecialisten nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat VDL Dakspecialisten in verzuim is.
- VDL Dakspecialisten mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer VDL Dakspecialisten kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
- Bij annulering door de klant na aanvaarding van de offerte, is de klant een annuleringsvergoeding verschuldigd van 30% van het overeengekomen bedrag.
Artikel 26 – Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van VDL Dakspecialisten door de Klant niet aan VDL Dakspecialisten kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
– een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
– stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
– computervirussen
– stakingen
– overheidsmaatregelen
– vervoersproblemen
– slechte weersomstandigheden
– werkonderbrekingen - Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor VDL Dakspecialisten 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat VDL Dakspecialisten kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als VDL Dakspecialisten de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- VDL Dakspecialisten hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer VDL Dakspecialisten hiervan voordeel heeft.
Artikel 27 – Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en VDL Dakspecialisten de overeenkomst aanpassen.
Artikel 28 – Wijziging algemene voorwaarden
- VDL Dakspecialisten mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag VDL Dakspecialisten altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal VDL Dakspecialisten zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
- Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 29 – Overgang van rechten
- De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met VDL Dakspecialisten aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van VDL Dakspecialisten.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 30 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat VDL Dakspecialisten bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 31 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en VDL Dakspecialisten is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van VDL Dakspecialisten is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en VDL Dakspecialisten, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 11 september 2024.
Offerte aanvragen
Vraag geheel vrijblijvend een offerte op maat aan.
Gratis dakinspectie
Laat geheel vrijblijvend de staat van uw dak controleren
Contact opnemen
Heeft u een vraag? Neem dan contact op via mail of whatsapp.